fredag 23 augusti 2013

det finns råttor överallt utom på Antarktis - svidande klassresa

- Jag har ju bara dig, säger mamma Berit till dotter Clara, de bor i en liten stad på västkusten (jag gissar typ Varberg) och Clara ska börja i sjuan. Clara känner inte riktigt att hon hör till någonstans, inte med de snygga tjejerna, inte med de tuffa heller. Clara gillar skolarbetet och att plugga men mamma är orolig, inte ska hon väl välja något teoretiskt på gymnasiet, det är ju så svårt. Mamma arbetar på flera städjobb för att de ska kunna ha det gott med fredagsmys och cykelturer till havet på sommaren. En dag dyker Christian Breken upp i klassen, han har något som de andra killarna inte har och han väljer ut Clara till sin medhjälpare. 
När boken börjar får jag följa med Clara på besök i sin barndomsstad, hon är välutbildad och stadgad och resan hem till Berits hyrestrea är inte lätt. Det liv, som hon så snart hon kunde lämnade bakom sig, med blommiga volanggardiner, frallor med ost som festmat och fika som ska ätas framför TV är svårt för Clara att hantera. Prydnadssakerna och de virkade dukarna tränger sig på. När hon sedan möter Christian på perrongen när hon stiger av tåget så blir det bara för mycket. Minnena sköljer över henne och hon blir påtagligt påmind om det liv som kunde blivit. 

Det här är en roman som svider, den tar mig tillbaks till högstadietiden i en liten tätort och Sara Beischer har fångat känslan av utanförskap och rotlöshet för de som vill något annat riktigt, riktigt skickligt i sin nya bok Det finns råttor överallt utom på Antarktis. Miljöerna och tidsandan är på pricken och klassresan som Clara gjort är det säkert många som känner igen sig i. Jag minns själv när jag berättade för min familj att jag startat bloggen och att jag skrev om böcker där. 
- Jaså, men skriva det är ju svårt. Kan du det? Tror du att du är nån journalist eller?
Nu ska jag inte lyssna på Jante utan svara:
- Ja. Det kan jag. Jag skriver till och med såpass intressant att andra vill läsa. I allafall ibland.
Och svar nej, ingen i min familj har någonsin besökt min blogg. 

Skriva i en helt annan liga kan Sara Beischer. Jag har ännu inte läst hennes debut om äldrevården Jag ska egentligen inte jobba här, det måste jag åtgärda snarast! Provläs gärna hennes bok och kolla in seminariet på bokmässan:

Evenemang

  • Det finns råttor överallt utom på Antarktis

    Datum & tid: fredag 27 sep kl. 17:00 - 17:20
    Arrangör: Ordfront förlag
    Kod: Fr1700.7
    Seminarium, seminariekort erfordras.
    Det finns råttor överallt utom på Antarktis är en roman om den tacksamma arbetarklassen, skolans misslyckande och om att glida ifrån den man älskar mest. Sara Beischer slog igenom med Jag ska egentligen inte jobba här – nu är hon tillbaka med ytterligare en bok som förnyar arbetarlitteraturen.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att det gjorde lite ont att läsa den här boken och visst kunde även jag känna igen en del av den mentalitet som finns med i boken. Beischer är duktig på de där nyanserna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, det behövs inte många ord för att skapa en atmosfär.

      Radera
  2. Jag tyckte hemskt mycket om hennes debut och är riktigt sugen på den här. Kände igen mig väldig i Jag ska egentligen... och känner bara i det du skriver om här att även tvåan kommer vara både bra och ha hög igenkänningsfaktor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också att hon inte babblar på utan skriver ganska avskalat.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!