söndag 10 januari 2016

bilderböcker från Palestina


En av årets små målsättningar för min del är att läsa fler böcker från olika delar av världen. Jag passade på att ta mig an Den lilla hemligheten av Yara Bamieh och Vår systers sagokista av Maya Abu-Alhayyat. De är båda lättlästa berättelser med färgglada och tydliga bilder. 

Den lilla hemligheten är en klassisk historia där den lilla flickan inte beter sig som de andra barnen - varför får man en humoristisk och fantasifull förklaring till i slutet. I vår systers sagokista är det berättandet av sagor på kvällen som är temat, varifrån kommer sagorna egentligen och kan man ens leva utan dem? 

Två berättelser som är både tid-och rumslösa, illustrationerna skickar däremot några signaler om Mellanöstern och just det uppskattar jag. Nästan alla mina elever har sitt ursprung där eller i östra Afrika och jag letar ofta efter böcker som de kan identifiera sig med. Jag kommer absolut att använda båda böckerna i min undervisning i SvA, jag ska sätta fart och försöka att samla bilderböcker från olika delar av världen för att få en större variation i det jag använder som material.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!