fredag 29 januari 2016

jag lät dig gå - välskriven brittisk deckare

Jag lät dig gå  är den här arbetsveckans ljudbok och Clare Mackintosh gör mig inte besviken. Hon skriver i samma stil som Belinda Bauer och gillar man välskrivna brittiska deckare med psykologiskt komplexa människor och en rejäl twist i handlingen så har man hittat rätt.

Handlingen inleds med att en liten pojke omkommer i en olycka, hans mamma släpper hans hand för ett ögonblick och en bil kommer körande i rasande fart. Smitningsolyckan utreds av poliserna Kate och Ray och de kan inte släppa fallet. Samtidigt får man följa Jenna som inte ser någon framtid lägre i Bristol, hon flyttar till Wales och bosätter sig i en liten by nära havet. Trots att hon gör allt för att börja om på nytt så hinner minnena ikapp henne. Där någonstans tyckte jag att den här historien närmade sig en feelgood á la Lucy Dillon. Ni vet, ödslig stuga, konstnärligt arbete, spännande man dyker upp, hundvalp och promenader på stranden. Som tur är så tar alltsamman en annan vändning och svänger tillbaks mot deckare. Bra grepp.

En förklaring till att den här debutromanen känns så förtrogen med polisarbetet kan vara att Mackintosh arbetade i tolv år som polis innan hon sadlade om till journalist. Jag lät dig gå bygger på ett fall som hon tidigare arbetade med som polis och jag gillar hur hon diskuterar både rättvisa och skuld med oss som läser. Inget är så enkelt, inget är självklart.

Men, men. Nu blev jag faktiskt ändå lite sugen på renoveringsobjekt, hundar, romantik och brittisk kust så nästa ljudbok får bli När livet börjar om. 

2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!