lördag 30 januari 2016

skriva för att lära - en användbar skrivhandbok

Nu går det här speciallärarprojektet in på sista rycket. Jag håller medvetet det här  neverending akademiska läsandet och skrivandet utanför bloggen men så dyker en pärla upp som tål att tipsa om för alla som gillar texter. Olga Dysthe är en guru i pedagogiksammanhang och hennes Det flerstämmiga klassrummet har jag använt som inspiration många, många gånger. Givet var då att Skriva för att lära skulle vara en lärobok helt i min smak.

Dysthe, Hertzberg, Lökensgard-Hoel (2011) ger handfasta råd kring akademiskt skrivande som passar utmärkt att ta till sig när man skriver andra sorters texter också. Mycket strukturerat och pedagogiskt (fattas väl annat) beskriver författarna strategier för hur man kan attackera en skrivuppgift genom att noga reflektera över textens olika nivåer, strukturer och hur man kan anpassa sitt skrivande utifrån syfte och mottagare.

Som ni märker så närmar sig den här texten något helt annat än ett blogginlägg så jag ska ge mig här. Lättar upp mitt torra boktips med ett litet fnissavslut. När jag sökte på Adlibris för att hitta länk till den här handboken så fick jag också den här finingen som förslag:

Skriv, sudda ut och skriv igen! Det får helt enkelt bli mitt motto för den här kommande skrivuppgiften. Bra tips för alla skribenter! Stora som små. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!