söndag 24 januari 2016

resa in i tomheten - reportagebok från Syrien

Jag läser några sidor varje dag i Resa in i tomheten av Samar Yazbek, det är en omskakande bok och jag klarar bara av små portioner. Samtidigt så vill jag inte ge upp, jag möter dagligen barn som har erfarenheter från flykt från Syrien och jag vill veta mer. Kunna mer.

Idag kan man läsa Samar Yazbeks text Syrien har blivit en ventil för hela världens vrede i DN - jag länkar om någon har missat. Hon har ett sätt att skriva om en svår fråga som verkligen sätter igång tankarna. Från sin nuvarande bas i Paris reflekterar hon över sitt hemland och västerlandets syn på konflikten där.

Jag sätter mig ned i min fåtölj och läser ett par sidor till. Om någon vecka eller så borde jag vara klar. Då kommer ett längre inlägg.

5 kommentarer:

  1. Den här har jag också tänkt läsa. Har köpt in den till jobbet men har inte kommit så långt att jag själv lånat och läst. Verkar jobbig men väldigt intressant. Ser fram emot din recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart jobbig att läsa. Små portioner.

      Radera
  2. Tack för ett bra och angeläget tips! Ser fram emot att läsa en här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är otroligt välskriven, hon berättar så att man inte kan värja sig.

      Radera
  3. Tack för ett bra tips! Har också köpt in den här till jobbet men inte lånat själv ännu. Det ska jag göra.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!