söndag 17 januari 2016

idag: Premiär för London Spy

Tom Rob Smith heter manusförfattaren till den omtalade brittiska Tv-serien London Spy som har premiär på SVT ikväll. Nydanande och okonventionell är några pressröster jag läst. Så kan man delvis beskriva hans deckare också. Så här skrev jag om Gården 2014: 
Tom Rob Smiths spännande roman Gården har delvis verklig bakgrund och det gör mig mycket nyfiken på hans egna erfarenheter. Inte önskar jag någon att uppleva det som bokens Daniel får vara med om. Man får hoppas att det allra mesta är ren fiktion, i romanen är det Daniel som får ett telefonsamtal från sin far där han varnar Daniel för att modern kan komma att kontakta honom. Föräldrarna har sålt sina fsatigheter och sin handelsträdgård i England och dragit sig tillbaka till den svenska landsbygden. På den lilla gården utanför Falkenberg ska de odla ekologiskt och leva med självhushåll. Fadern hävdar i det överraskande samtalet att modern är sjuk och våldsam, modern dyker upp i London och säger att hon är utsatt för en komplott, fadern ljuger. Daniel förstår snart att något gått mycket snett i Sverige men vilken av föräldrarna har egentligen vettet i behåll? Hur var egentligen livet i Sverige och vem är det som bedrar vem?

Förutom att vara en spännande berättelse där läsaren hela tiden hålls i osäkerhet och lockas att ta parti för de olika karaktärerna á la Gone Girl så är det här en fin skildring av en familj som fallit sönder på grund av tystnaden. Hemlighetsmakeriet från förr finns kvar och påverkar nutiden på ett sätt som gör att hemligheterna i nuet också blir omöjliga att avslöja. Livet blir onödigt krångligt bara för att ingen talar med den andre, till slut blir det för mycket och haveriet är ett faktum.

6 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Tom Rob Smith än, men jag köpte Barn 44 för ett tag sedan. Gården vill jag också läsa :) London spy måste jag ju se! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn 44 har jag kvar i min hylla. Verkar bra! Desto mer jag läser om TV-serien desto konstigare verkar den, men första delen får en chans av mig.

      Radera
  2. Tack för påminnelsen om TV serien. Jag har inte läst Gården men däremot Barn 44 den tyckte jag var bra. Men det var innan bloggen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan konstigt det där, det man läste pre-blogg är ibland svårt att minnas ordentligt.

      Radera
  3. Oj, den här serien har jag faktiskt missat, men nu har jag fixat inspelning av reprisen :) Jag gillar Tom Rob Smith och har läst både Gården och Barn 44. Just nu läser jag dessutom Det hemliga manifestet, fortsättningen på Barn 44 :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!