fredag 22 januari 2016

en sjuttioåring, mockatårta och jag

Häromdagen pratade jag i telefon med en nybliven sjuttioåring som inte vill vara med på bild här på bloggen. Absolut inte. Kontentan av hela samtalet var två. 1. Det är roligare att fylla femtio än sjuttio. 2. Inget går upp mot mockatårta från Nossebro? Det finns ingen lika bra någonstans. Punkt.

Jag fyller ju faktiskt inte femtio förrän nästa år och jag bor alldeles för långt från den fantastiska mockatårtsbagaren på slätten, men mockabakelse unnade jag mig idag. Går ej att jämföra med The Real Thing men den var god, faktiskt mycket god. För mig som tål laktos allt sämre så var det här en fin fredagsfika. (Annars hade det blivit semla, hver gang!) För alla som vill bege sig ut i kvällen så är det Kulturnatta här i stan - för mig blir det handboll och På spåret på TV. Go helg på er alla bloggisar!

3 kommentarer:

  1. Mockabakelsen skulle man kanske ge en chans igen! Tror inte jag ätit en sådan på 20 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog godast som nostalgisk tidsmarkör om jag ska vara ärlig. Det är barndomens kalas som kommer fram ur minnet. Jag vet få ställen där man ens kan få tag i dem längre, men du som bor på slätten kan säkert hitta. I Göteborg är de sällsynta!

      Radera
    2. Gissar att de klassika konditorierna är säkraste stället. Minns inte denna bakelse som någon favorit, men i nostalgisyfte kan den definitivt ätas. :)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!