måndag 25 januari 2016

En vintersaga - som en schysst mellolåt, fast längre


Fantastisk idé det här med teater på bio! Plötsligt kan man se Englands bästa skådespelare på scen trots att man egentligen befinner sig långt från London. I kväll inleddes Shakespeareåret för min del när det bjöds En Vintersaga på Roy. När jag promenerade hem över Heden i snöslasket så insåg jag att Shakespeares komedi har slående likheter med en välgjord mellolåt. Glimrande artister som framför sin akt i en snygg scenografi. Bra text med en blandning av lättsamma rim och djupa existentiella tankar, lugnare verser med fartfylld refräng, kärlek och olyckliga förvecklingar, allvar och underhållning och så en rejäl tonartshöjning mot slutet. Allt för att passa alla sorter i publiken. Skillnaden är kanske bara att mellolåten är tre minuter och En Vintersaga är tre timmar. Åsså Dame Judi Dench då förstås. 81 år gammal och med en pondus som ingen annan i föreställningen rår på intar hon scenrummet. Man sitter helt förtrollad. Små, små gester och en gestaltning av texten som är oöverträffad, vilken skådespelerska. Resten av ensemblen var också proffs men ingen i närheten av Dench. Stort tack till Linda som ordnade den här Bokbubblarträffen!

Jag har lovat mig själv att gå mer på teater och det här var en grandios start på teateråret 2016. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!