tisdag 17 januari 2012

be för mig i tusen år - noveller om ett land i förändring

En relation uppstår aldrig av sig själv, (...) Det krävs tretusen år av böner för att få lägga sitt huvud intill den älskades på kudden. För far och dotter? Tusen år kanske.

Det där med att förstå varandra över generationerna är aldrig enkelt och extra svårt måste det vara när man lever i ett land som snabbt förändras. Yiyun Li beskriver sitt forna hemland Kina i ett antal noveller samlade under namnet Be för mig i tusen år . Landet i öster där sättet att leva och tänka har skiftat i grunde och när den kommunistiska diktaturen släpper fram individualismen så plockas de gamla traditionerna fram för att, om möjligt, ha något att förhålla sig till. Kulturkrockarna blir närmast dråpliga och Li beskriver människor fulla av längtan efter ett gott liv, ett sammanhang där de kan höra hemma.

Yiyun Li har själv emigrerat till USA och flera av hennes texter handlar om livet i exil, svårigheterna att respektera de gamla värderingarna och samtidigt leva i en sekulariserad värld. En annan författarinna som skrivit novellsamlingar på liknande teman är Adichie - Det där som nästan kväver mig. Båda samlingarna är mycket spännande läsning!

Tack snälla tomten, en av böckerna på min önskelista var novellsamlingen Be för mig i Tusen år och eftersom tomten uppenbarligen läser bloggar så står den nu i min hylla. Riktigt bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!