tisdag 10 januari 2012

tematrio - barndomsskildringar

Tematrion i veckan handlar om tre läsvärda barndomsskildringar och Lyran har skrivit om tre böcker från Weylers som imponerat på henne. För att inte upprepa tipsandet så väjer jag andra läsupplevelser men Korparna hade absolut funnits i min trio om nu inte vissa Noblesser hade hunnit före men några privilegier får man väl ha om man själv anordnar utmaningen...

Jag vill istället tipsa om:
  1. Gömslet av Miral al-Tahawi
  2. Ingenstans i min fars hus av Assia Djebar
  3. Lila Hibiscus av Chimamanda Ngozie Adichie
Istället för en pojke i mörkaste smålandsskogarna hamnar jag igen i Afrika. Tre böcker från den afrikanska kontinenten med flickor i huvudrollen, skriva av kvinnor. Alla mycket bra, vill man veta mer om dem så leder länken till inlägg här på bloggen. Välkomna dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!