måndag 30 januari 2012

de där författarna som jag suktar efter

Lyran frågar oss i veckans tematrio om olästa författare. Jag ska genast erkänna att det är många, alldeles för många och bokfloden väller fram allt stridare. Debutanter och klassiker i en salig blandning, svenska, europeiska och afrikanska. Många olästa blir det. Just nu längtar jag särskilt mycket efter att läsa böcker som legat ett tag i min hylla och därför väljer jag:

Gun-Britt Sundström: Maken finns i min hylla och jag har läst om hennes författarskap på flera bloggar den senaste tiden.

Steve Sem-Sandberg: De fattiga i Lódz är ju en bok som jag tänkt på länge, prisbelönt på alla sätt och säkert mycket spännande ämne för en historieintresserad mänska som mig.

och så får det bli

Dawit Isaak - Hopp och andra texter fick jag i min hand på bokmässan. Ska läsa.

Vilka suktar du efter?

4 kommentarer:

  1. De fattiga i Lódz står i min hylla, oläst, och tittar ilsket på mig varje gång jag går förbi.

    SvaraRadera
  2. Maken har jag inte läst än men Sundströms För Lydia är toppen!

    SvaraRadera
  3. Maken har i princip förändrat mitt liv, men jag läste den ju när jag var knappt 20.

    SvaraRadera
  4. Jag har förstått att Maken är en klassiker jag missat, tur att jag fick den i pocketbytet i julas. Dags alltså.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!