tisdag 24 januari 2012

finns där plats för den smala litteraturen?

Nomineringarna till Nordiska Rådets litteraturpris 2012 bjuder mig bara okända titlar. Sverige representeras av Katarina Frostensson och Eva-Marie Liffner, ingen av dem har jag läst. Hörde ett så spännande avsnitt av biblioteket igår med titeln Pengarna eller litteraturen - smala böcker i en bred tid. Journalisterna menade att gapet mellan säljande och ickesäljande blivit allt vidare. Som ett exempel på bok som sålt i mycket liten upplaga togs den isländska novellsamlingen Bland träden upp. Gyrdir Elíasson vann Nordiska Rådets litteraturpris 2011 och har ändå inte sålt i mer än något 100-tal exemplar i Sverige. Kanske kan bokmässans under året satsning lyfta den nordiska smala litteraturen, gammelmedia och alla vi i sociala medier har förstås också ett ansvar. Jag har tagit mitt och beställt Bland träden idag. Alla anledningar till att köpa en bok är bra och i min hylla finns det plats! 

4 kommentarer:

  1. Blev genast sugen på den här boken som jag iofs tänkt läsa nångång...men den fanns på ett bibliotek när mig. Minsann!

    SvaraRadera
  2. En av de knappa hundra exemplaren har gått till din bibbla alltså. DEt finns hopp!

    SvaraRadera
  3. Även jag vill dra mitt strå till den lilla smala stacken. Jag har beställt mitt ex idag :)

    SvaraRadera
  4. Bravo! Många bäckar små, sen skriver vi om dem på bloggarna oh så blir fler sugna!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!