måndag 23 januari 2012

nu är Strindbergsåret i full gång

Igår skulle herr Strindberg fyllt 163 år om han levat och för att sätta rejäl fart på Strindbergsåret 2012 inleddes då också Dramatens program med högtidligt inledningstal. Spöksonaten, Strindberg ut och in, Satans Strindberg, Till Damaskus och Spår av Strindberg är några av föreställningarna. Missa inte bloggen August där man kan läsa Strindbergs egen Ockulta dagboken publicerad sisådär drygt 100 år i efterhand och Kulturen i Lund är första anhalten på vandringsutställningen Strindberg och fotokonsten. Ett av självporträtten passar att visa också här på min lilla blogg. Mitt eget Strindbergsår har börjat med att jag tagit fram en antologi med dikter och Hemsöborna. Hur fortgår ert Strindbergsår? 

4 kommentarer:

  1. Dom läser i radio även Tjänstekvinnans son, finns massa jag inte läst...

    SvaraRadera
  2. Jag läser Giftas! Del I avklarad, ser fram emot nästa del där han är bittrare än någonsin ;)

    SvaraRadera
  3. Strindberg och jag...minns när jag första gången läste Fadren. Det var sommarlovet mellan åk 1 och 2. Jag kom tillbaka till skolan och var arg och upprörd över texten jag läst och ville diskutera den med min lärare. Det fick jag inte. Men jag fick snabbt en tid hos skolkuratorn...

    SvaraRadera
  4. Det är lätt att reta upp dig på den gode Strindberg. Jag läser gärna som ett tidsdokument och inbillar mig att det var en annan tid. Vet inte om jag lyckas med det alltid men...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!