fredag 7 juni 2013

det var det där med genrer, hur genrebunden är du?

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?


Det frågar Annika i veckans jerka och jag är dubbel, å ena sidan så vill jag ju läsa om ett brott om det är en deckare eller lära mig något om en historisk epok om det är en historisk roman, å andra sidan så är de böcker som jag gillar mest ofta genreöverskridande. 
Jag gillar skönlitteratur som är som kinderägg. De som ger mig många presenter i ett, och en god choklad (nåja överdrift men vad gör man inte för att det ska bli en OK symbolik?) att äta upp. De som överraskar mig med vackra miljöbeskrivningar i en hårdkokt deckare som i Deon Meyers texter eller ger mig samhällsanalys och samtidskritik i en relationsroman som i Vattnet i mars av Mikael Fant. Jag älskar skönlitteratur om andra länder där man får följa människoöden genom historiska skeenden och samtidigt får en rejäl dos av främmande kultur som Toers kvartett om Indonesien.  Alltså, för mig är det viktigt att där finns många trådar att nysta i, många lager att upptäcka och att det som berättas är intressant. Oavsett ursprungsgenre så måste där bjudas något mer!
Svamligt svar på en inte enkel fråga. Vad tycker ni andra? 

18 kommentarer:

  1. För mig gör det inget om en deckare innehåller mer än vad som ska ingå, däremot ska den innehålla minst det som väntas av en deckare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Några småsaker som ett brott förväntar man ju dig.

      Radera
  2. Jag hade också svårt att besvara frågan, främst därför att jag sällan tänker på genre medan jag läser. Men jag tycker nog lite som dig - att en bok ska vara ett kinderägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite av varje och oförutsägbart. Min melodi...

      Radera
  3. Visst är det trevligt att bli överraskad, så länge jag får det som utlovats också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Jag är som sagt lite dubbel, och lite trött på böcker skrivna enligt mall 1A.

      Radera
  4. Vissa böcker blir man besviken på för att de inte är vad man väntade sig utan sämre, andra blir man glatt överraskad av för att de inte är vad man väntade sig utan bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom förväntningar är bäst alltså :-)

      Radera
  5. Vilken bra liknelse med kinderägget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom attchokladen är ganska vidrig...

      Radera
  6. Gillade också din liknelse med Kinderägg. Det är precis så en god bok ska vara.

    SvaraRadera
  7. Kinderägg haha, gillar det och gillar överraskningar. Kan tänka mig en kompott av lite olika i t.ex. en deckare. Ibland blir det lite för mycket likadant.
    Mia

    SvaraRadera
  8. Jag har nog lite tålamod med naturbeskrivningar i en deckare, men däremot t.ex. Fants bok, som jag inte hade några förväntningar på, där var det en annan sak (vet inte om jag skulle kalla det relationsroman heller?). Ibland vill jag bli överraskad, ibland inte;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tycker du Fants bok ska ingå i för genre? Jag gillade att den har relationer, eller brist på relationer i centrum och stark samhällskritik, samhällsdebatt också.

      Radera
  9. Åh vad bra svarat! Det var precis så där jag tänkte och tyckte - men jag kunde inte alls sätta några bra ord på det utan bara en massa svammel i stället.

    SvaraRadera
  10. Jag håller med! Författare som lyckas blanda och hitta något eget, som inte är genrebundet, det tilltalar mig med!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!