måndag 10 juni 2013

tematrio - hembygd


Lyran är lite avis på oss som just genomfört Göteborg Läser, jag säger bara kör i vind och starta upp Värmland Läser direkt. Det är superkul att enas runt en författare! Nu vill hon ju dessutom höra om vår hembygdsläsning och då blir det klurigare. Jag är ju inte göteborgare utan nästanpåslättenvästgöte.  Funderade på vad som skulle kunna platsa och kom till slut fram till att:

Åsen av Katarina Fägerskiöld utspelar sig på en gård någonstans utanför Ulricehamn platsar på många sätt, både miljön och känslan känns rätt. Det får bli romanen. Mitt stora intresse för forntiden och arkeologi kom sig av Dag Stålsjös dokumentärer på TV och också sedemera böcker om det han kallade västgötaskolan. Jag minns att jag slukade Svea Rikets vagga i yngre tonåren och skulle absolut bli arkeolog. Att jag hade svåra eksem var liksom inte relevant... Ännu en bok som jag läste på kors och tvärs var Västgöta-Bengtssons ordbok över mitt modersmål, det hade jag nästan glömt av men jag kunde alla orden. Alla. När jag var sådär 11. 

Fick just en faslig lust till att börja på en egen ordlista. Jag talar aldrig mitt modermål längre och vad skulle hända om jag glömde såna fantastiskt bra ord som traja, feschlitt, tjööva, ûmma, kôvna, te bress och tjåka? (Alltså hur ska jag stava? - Hade behövt Sixten Bengtssons bok!)

Och iövermorgon spelar Mando Diao på Liseberg. Det blir strövtåg i hembygden:


12 kommentarer:

  1. Jag har inte hört talas om någon av dina. Arkeolog skulle min son bli men det var efter han sett Jurassic Park filmerna.
    Västgöta dialekt låter härligt tycker jag.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst är det en skön dialekt!

      Radera
  2. Det är kul med dialekter, man borde ta tillvara på dem bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo absolut ska man värna alla språk.

      Radera
  3. jag var väldigt förälskad i Värmland, bodde i Karlstad bara en sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett vackert landskap med mycket konst.

      Radera
  4. (lite deppig att maken inte pratar värmländska, fast han gick i Sundstagymnasiet...)

    SvaraRadera
  5. Haha, vägrade att ta med Västgöta-Bengtsson. Trots att han var morfar till en lekiskompis till mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men han gjorde mycket för statusen på dialekten. Sen kan man ju hoppa över diverse roliga historier...

      Radera
  6. Bra tips! Jag håller med om att man ska värna om dialekterna. Tycker det är jättetråkigt när folk säger att de skäms över sin dialekt eller när alla bara försöker släta ut och prata rikssvenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att jag inte talar min dialekt längre. Jag har just slätat ut och närmat mig rikssvenskan...

      Radera
  7. Vi köpte en ordbok på mitt barndomsmål i dag, den skulle jag behöva plugga in... Så mycket användbara ord!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!