torsdag 27 juni 2013

och bergen svarade

Och bergen svarade är Khaled Hosseinis nya roman, och den mannen har det inte lätt. Han ska leva upp till alla de förväntningar som Flyga Drake och Tusen strålande solar har byggt upp. De två tidigare böckerna har jag läst och tyckt mycket om, de ger i lättläst form bilder av ett land och en kultur som jag sällan får inblick i. Som ni redan förstår av den långa inledningen så är jag inte superförtjust i Och bergen svarade, ett av mina problem var att jag lyssnade. Jag skulle absolut inte ha lyssnat - det här en roman som väver samman nu och då, har ett stort persongalleri där karaktärerna i olika kapitel ibland är i centrum och ibland i periferin, dessutom blandar Hosseini berättelsen om de två syskonen Pari och Abdullah och deras utvidgade släkt med sagor, dikter och historiska händelser. Den här romanen kräver ett gott minne och koncentration om man ska kunna lyssna med behållning. Jag skulle ha läst.

Som sagt så är det syskonparet Pari och Abdullah som inleder och avslutar den här myllrande romanen som vecklar ut sig åt många, många håll. Landet Afghanistan har huvudrollen och som i tidigare böcker så märks det att Hosseini hyser stor kärlek och stor oro för sitt forna hemland, han gestaltar i romanens form landets komplicerade historia och konfliktfyllda samtid. Allra bäst är han när han låter oss lära känna personerna riktigt bra, av alla de människor som jag får möta är det morbror Nabi som jag känner mest för. Han arbetar i mer än 50 år för samma arbetsgivare i Kabul och i hans historia finns både den långa tidslinjen, och det personliga ödet, så mycket både klokhet och sorg. Tror nog att den berättelsen hade kunnat vara huvudinnehållet och en hel del av de andra historierna kunde tonats ned, det upplägget hade nog tilltalat mig mer. Delarna som utspelar sig i USA känns sådär, jag kan tänka mig att Hosseini väver in en hel del egna erfarenheter från sitt arbete som läkare i de delarna men precis som i Flyga Drake så klarar sig berättelsen bra utan dem. Vore bättre till och med...

Kolla gärna in Hosseinis hemsida där han berättar om sina böcker och de humanitära projekt han driver med hjälp av pengar från bokförsäljningen.


Jag körde en serie inlägg förra sommaren här på bloggen som jag kallade 5x Afghanistan - där finns fler texter om titlar med det krigshärjade landet i fokus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!