tisdag 18 juni 2013

tematrio - Island

Igår var det Islands nationaldag och Lyran uppmanade oss att tipsa om isländsk litteratur.

Jag hänger på och vill puffa för serien om Pojken. Jón Kalman Stefánssons serie som börjar med Himmel och helvete, fortsätter med Änglarnas sorg och nu senast kom Människohjärtat. Fantastiskt språk, otroliga miljöer och kloka tankar. Nummer två blir novellsamlingen Bland träden av Gyrdir Eliasson. Han har också med en novell i den nordiska novellixen - det gula huset om man vill provsmaka en novell innan man ger sig på samlingen. Tips nummer tre blir en deckare som delvis utspelar sig på Island, Ingrid Hedströms Svarta korpar över Villette. Den beskriver ett Island i fritt fall, finanskris och korthus som rasar. Bra sommarläsning!

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

4 kommentarer:

  1. Jón Kalman Stefánsson har jag nog tänkt att läsa mer av, har bara läst Sommarljus... än så länge.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Jag tycker Island är ett häftigt land så jag skulle gärna läsa mer litteratur därifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också egentligen men det blir ändå ganska lite läst :-(

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!