onsdag 12 juni 2013

jag är sommartaggad

Idag har sommarlovet börjat för mina elever och självklart måste jag då haka på taggen från Sincerely Johanna - jag är också supertaggad inför sommarsemester och sommarläsning!

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar? 

Den bästa dagen är en dag av törst (om Karin Boyes år i Berlin), sorgsna själar (om afropéer och identitet), ugglor gråter (från min världsutmaning), Frälsningsarmén (Taia får inte missas) och Bonjour Tristesse (för att jag blev sugen när jag hörde Lundströms bokradio). Det eviga folket är inte rädda är klar bubblare!

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i? 

Jag är sugen på alla mina böcker men några blir liksom liggande... Där finns två tegelstenar som ligger och glor stint på mig från hyllan. Solens port och The Dark Side of Love - de handlar båda om en del av världen som jag vill veta mer om: Palestina och Syrien. 

3. Var är bästa stället att läsa i sommar? 
Under en filt på verandan, det kan gärna regna för jag ligger under tak!

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer läsa i sommar? 
Under en filt på verandan = sant!

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa? 
Jag har läst mycket fint om boken om Karin Boye, den ser jag fram extra mot.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar? 
Karin Alvtegens nya: Fjärilseffekten. Gillade mycket och kan säkert passa de allra flesta.

7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta, under äppelträdet.

8. Deckare eller roman? 
Romanen är min genre, men deckare funkar också bra. Just nu är det Jussi Adler Olsen som gäller.

9. Favoritgenre? 
Romaner från hela världen, gärna från långt borta och med en handling som sträcker sig över tid.

Tagga 3 andra:
Jag tror att många redan fått den här utmaningen, jag skickar vidare till alla som har lust att hänga på!

4 kommentarer:

  1. hihi, under en filt på verandan under tak är perfekt!

    SvaraRadera
  2. Åh jag skulle också vilja ligga i en hängmatta under äppelträdet :-) Kul att läsa dina svar. Ha en fantastisk sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det gott du också. Jag närmar mig mina tegelstenar med bävan...

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!