torsdag 20 juni 2013

pojken & gunghästen - novell i min hand!

Som av en händelse (eller kanske inte alls av en händelse utan helt kallt beräknande) skriver jag om D H Lawrences fina novell Pojken & gunghästen just idag. Det känns som om att The Great Gatsby och den här texten liksom pratar med varandra. Gatsby publicerades 1925 och i juli 1926 kom D H Lawrence novell ut och båda handlar om hur pengar påverkar människorna, hur klassamhället är på väg att lösas upp och priset för lycka. Båda författarna fyller sin texter med symboler och i Pojken & gunghästen berättar Lawrence om en familj som vill leva över sina tillgångar. Där saknas alltid pengar och den tioårige sonen upptäcker, tillsammans med trädgårdsdrängen, att han har en alldeles särskild gåva. 
Jag är mycket imponerad över Collings förlags utgivning av klassiska noveller, tidigare har jag läst Mansfields Den nya Isabel.  För alla som läser bloggen så är min vurm för Mansfield välkänd, jag har läst de allra flesta av hennes noveller, Nu finns en ny favorit att upptäcka, D H Lawrence hade jag nog hoppat över om jag inte hade fått den här fina novellen i min hand. Tack för det!

- en novellvåg i bokbloggarhavet - 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!