tisdag 25 juni 2013

tematrio - presenter


Precis som för Lyran så erkänner jag att jag är omöjlig att köpa bokliga presenter till, jag har liksom ofta läst det som intresserar mig, eller möjligen ratat för att det inte alls intresserar mig. Är lite svart-vit i min läsning och vissa författare och genrer göre sig icke besvär...

I tematrion idag uppmanas vi att tipsa om passande presentböcker. Jag gör en fuling eftersom jag inte kan begränsa mig:

Till en läsande svärmor så tipsar jag om Ellen Mattsons Vinterträdet, sydkoreanska Ta hand om min mor och Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn.

Till en frankrikefrälst dotter köper jag klassikern Bonjour Tristesse, kärlekshistorien Eftersom ingenting varar och mamma/dotteruppgörelsen Vi ses på Place de la Sorbonne.

Till kollegan plockar jag ned feelgoodaren Allt jag önskar mig, småsorgliga Livet efter dig och mycket fina Fjärilseffekten i korgen.

3 x 3 tips på presenter!

12 kommentarer:

  1. De som du listar till svärmodern skulle någon gärna få köpa till mig :) Alla tre är jag väldigt sugen på, särskilt de två sistnämnda.

    SvaraRadera
  2. Anna. "Ta hand om min mor", som jag fick låna av dig när vi var och såg Helene Schjerfbeckutställningen på Göteborgs Konstmuseum i slutet av förra månaden, har jag läst. Jag tyckte mycket om den och nu skall jag se till att läsa de två andra böckerna du har rekommenderat. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinterträdet var den du fick i julklapp - kanske har du läste den också? Den sista boken skriver jag om idag och sedan kan den komma i ett grönt kuvert...

      Radera
  3. Men vad bra, nu ska jag bara anteckna så har jag alla presentfunderingar lösta en tid framöver!

    SvaraRadera
  4. Praktiskt eller hur? Jag kanske har en framtid som personal book shopper... Vilket drömyrke förresten!

    SvaraRadera
  5. Fjärilseffekten står fortfarande på min önskelista, men så småningom är jag säker på att den flyttar hem till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är fin, jag tyckte mycket om att den tvinnade samman tre olika människors liv och i alla fanns det något att identifiera sig med.

      Radera
  6. Vi ses på Place de la Sorbonne gillade jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns två böcker till som är fortsättning!

      Radera
  7. Min inställning till bokpresenter är liknande din, så min omgivning har tröttnat på att ge mig böcker... De böcker jag vill läsa, de läser jag, och annat är jag ganska ointresserad av... Men jag inser att det finns så många böcker jag inte ens känner till, tiden räcker inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man missar ju en del överraskningar helt klart. Jag känner alltid ett visst ansvar att läsa det jag får också och det kan stressa mig om jag inte gillar.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!