torsdag 6 juni 2013

tematrio - svenska favoriter


Lyran uppmanar oss att tipsa om tre svenska favoriter. Klart jag är med nationaldagen till ära!

Jag väljer att puffa för tre författarskap som är säkra kort, sådana som jag läst i princip allt de gett ut, som jag alltid återvänder till och så snart de ger ut något nytt så läser jag!  Tre svenska kvinnor på min läslista:

Marie Hermansson - på bloggen finns texter om Musselstranden och Himmelsdalen. 
Kerstin Ekman - på bloggen finns text om Grand Final i skojarbranschen.
Vibeke Olsson - på bloggen finns texter om hennes serie om Bricken. Av Vibeke Olssons romaner så vill jag gärna puffa extra för serien om Sabina - slavflickan som lever i romartid.

10 kommentarer:

  1. Vibeke Olssons böcker om Bricken är en sådan serie jag skulle vilja gilla, de utspelar sig ju här i trakten, men de var inte alls min stil. Annars många som gillar henne. Kerstin Ekman däremot är en av mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du inte heller annat av Vibeke Olsson? Jag tycker att Brickenböckerna kan vara lite naiva i tonen och har många upprepningar men det ser jag förbi. Böckerna om Sabina är helt annorlunda berättade.

      Radera
  2. Ekmans "Grand final in skojarbranschen" ligger och väntar i min läshög! Ska bli roligt, har inte läst Ekman på länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är verkligen i slag i den! Gillar mycket!

      Radera
  3. Har inte läst Bricken (ännu), men tyckte verkligen om Molnfri bombnatt. Grand finale... tyckte jag inte om alls :( tyckte inte om huvudpersonerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna om Bricken lånade jag som e-böcker på bibblan och bara sträckläste förra sommaren. Den senaste ska jag läsa i sommar.

      Radera
  4. Ekman är en favorit. Marie Hermansson har jag också läst. men av någon helt outgrundlig anledning har jag aldrig läst något av Vibeke Olsson. vet inte varför jag inte känner mig lockad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde pröva, välskrivet och begåvat!

      Radera
  5. Hermansson blev aldrig mer lika bra som i Musselstranden tyckte jag efter att ha läst ett par tre till. Ekman borde jag ju som sagt gilla... Älskar Vibeke Olsson :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men Himmeldalen är i klass med Musselstranden.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!