lördag 16 juli 2011

en hjärtegod kaka

Några gånger per år slår jag till och bakar en morotskaka - den är så god att den försvinner direkt! Eftersom det är grönsaker i så kan man ju dessutom inbilla sig att den nästan är nyttig. Hmmm... Snabb och lättgjord är den iallafall med säkerhet.

2 ägg
2 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1/2 dl majsolja
3 dl rivna morötter

topping:
100 g philadelphiaost
50 g smör
4 dl florsocker, siktat
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker fluffigt, sikta i de torra ingredienserna, vänd ned morötter och olja.
Häll i bröad form, grädda i ca 40 min i 175 graders ugn.
Vispa allt till toppingen riktigt poröst, bred ut över kall kaka.

6 kommentarer:

  1. Tack för recept. Blev sugen och bakade dubbel sats direkt (långpanna. Just nu vet jag inte hur jag skall kunna frysa in en del av de fyrkantiga bitarna utan att fördärva "frostingen", som inte har stelnat.
    (Kanske skall den inte stelna?) Mums!

    SvaraRadera
  2. Den stelnar inte helt. Jag brukar frysa ett lager i en burk, sedan på med bakplåtspapper och frysa ett lager till...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Det verkar klokt. Skall pröva det nästa gång något "kletigt" skall frysas in. Toppingen hade nästan stelnat, så den här gången frös jag in det mesta på ett bräde, med bakplåtspapper mellan lagren. Idag skall jag gå till en granne med några av dessa godisbitar. Hon kommer hem efter att ha varit på sjukhus en tid.

    UBO

    SvaraRadera
  4. Ah, gud vad gott, nu blev jag ju supersugen... ;-)

    SvaraRadera
  5. Tror inte att posten fixar en kaka til Tanza - annars hade jag skickat direkt ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!