måndag 11 juli 2011

New York, New York

Har nu suttit bredvid min kollega och scrapkompis ett antal gånger och absolut dreglat över hennes fina bilder från New York. Hon berättar om en spännande stad som verkligen är ett måste att besöka, mina resor blir sällan av IRL men som tur är så kan jag resa i böckernas värld. Får nöja mig med second best, att tipsa om några av dem som jag läst det senaste året:  

Revolutionary Road - det är sent femtiotal och det unga paret i förorten önskar sig helst av allt ett annat sorts liv. Varför inte i Frankrike? Revolution är det engelska ordet för omvälvning men också för rotation-fullt varv. Finns där någon väg och vart leder den egentligen? Till något nytt eller bara tillbaks till början igen?
Let the great world spin - 1974 - en tidsficka om en dag i en tid där Amerika är en supermakt som bekämpar kommunismen, ett gäng teknikkillar sitter Kalifornien och drömmer om ARPANET,  ingen känner till aids och allt är möjligt - till och med gå på lina mellan tvillingtornen.
Kärlekens historia - Det finns många sätt att leva, men man kan bara vara död på ett sätt - så många kloka tankar i en bok som är helt fantastisk, fylld av innerlig kärlek, saknad och längtan.

Till avdelningen 9-11 skildringar hör Nederland, Sorgesång och så den bok som just nu ligger i min hand: Extremt högt och otroligt nära. Ser fram emot ännu en resa i böckernas värld till "Over there". Ett härligt omslag har den och vem kan motstå en roman som börjar med tanken på en tekanna som kan vissla vackra melodier eller läsa godnattsagor med pappas röst? Inte jag. Dags för Extremely Loud & Incredibly Close.

5 kommentarer:

  1. Oii, bra tips! Ska förmodligen snart över så gäller att peppa lite.=)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Paul Auster är ju given också!

    SvaraRadera
  4. Ja, läste om NY-trilogin för något år sedan.=)

    SvaraRadera
  5. Dårskaper i Brooklyn gillade jag!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!