tisdag 12 juli 2011

lite Island kanske?

Islandur Litteraturur är det dags för i böcker,böcker, böckers blogg och jag erkänner: urdåliga är mina kunskaper. Tror att det som jag läst det senaste begränsar sig till Arnaldur Indridason, var i hela friden hittar man förresten de isländska tecknen? d:et ska vara med streck på, ja så där så att det blir th-ljud....  I bloggen här kan man läsa om Frostnätter men så många fler isländska titlar finns inte. Ännu.  Blev sugen på Leopards nyöversättning av Fria Män som kom ut i juni, Halldór Laxness är ju dessutom nobelpristagare. Biblioteket har den som e-bok så lånandet gick i en knapptryckning, läsplattan nästa.

4 kommentarer:

  1. Jag har ocksa sorgligt daliga kunskaper om islandsk litterautr, trots att jag har varit dar och da lovade mig sjalv att bli battre pa omradet... Arnaldur ar en favorit, men sedan...?

    SvaraRadera
  2. Då är vi två. Några isländska sagor har väl slunkit ned i någon utbildning men annars inget. Finns mycket att upptäcka alltså!

    SvaraRadera
  3. Oj, prestationsångesten ökar ;)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!