tisdag 5 juli 2011

sommarstugbokhyllefynd 1

Ibland är det tur att jag börjar leta i min bokhylla efter en särskild bok, hej och hå vilka fynd jag gör!

The Glass Palace av Amitav Ghosh läste jag för några somrar sedan och det är en riktigt härlig historisk roman som börjar i Burma i slutet av 1880-talet. Vi får möta pojken Rajkumar som i kaoset efter den brittiska invasionen tar sin chans och bygger upp ett företag i träbranchen. Hans liv och företag, utvecklingen i regionen under 100 år framåt är huvudspåret i romanen. Det här är en härlig läsupplevelse, fantastiskt rikt språk, utmärkt lektion i kolonialhistoria och en vacker kärlekshistoria.

Tack vare mitt rotande i hyllan blev jag påmind om en spännande förattare. River of Smoke verkar vara Amitav Ghoshs senaste roman. Kollar genast om den finns som e-bok :-)
Edit: Inget av Amitav Ghosh finns som e-bok på svenska bibliotek så det blir isf att köpa. Synd!

Boken jag från början sökte hittade jag inte. Så var det med det. Letar vidare.

1 kommentar:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!