fredag 22 juli 2011

ha främmat i finrummet

När jag träffade min mamma häromdagen påmindes jag om uttrycket som var allmänt vedertaget i min uppväxt. När det kom besök så fick man främmat och de visades in i finrummet som stod städat och snyggt med välskötta krukväxter. Det är ju helt förbi för de allra flesta att man har ett finrum som står oanvänt stora delar av året men egentligen är det ju ganska praktiskt. Istället för att gno runt inför varje bsök så kan man svepa av det värsta i hallen och badrummet och sedan visa in besöken i finrummet. Renässans för finrummen snart kanske? Hur är det sedan med själva ordet främmat? Jag antar att ordet syftar på främmande och då blir det liksom lite konstigt. Inte bjuder man in någon helt främmande till sitt hem? Hursomhaver idag ska vi inte ha främmat i finrummet utan släktbesök på verandan. Mysigt det också.

2 kommentarer:

  1. Tack A och M för en trevlig dag, god mat, inspirerande kulturupplevelser och gemyt på verandan. Som ni förstår är vi hemma igen.

    UBO

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!