lördag 3 mars 2012

bokhyllerunda - F

Min bokhyllerunda fortsätter med bokstaven F. Tid för magisk realism från Japan:

F = Fågeln som vrider upp världen

"Som ni ser mina vänner är allt på samma gång komplicerat och enkelt". Det kan vara sammanfattningen av Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Ljudet av fågeln i trädgården tränger sig på och påminner om att tiden går. What makes your world tick? Ja, tiden tickar på och plötsligt en dag är inget sig likt längre. Det börjar med att Toru Okada säger upp sig från sitt jobb på en advokatbyrå. Världen kring honom blir mindre och mindre och en dag försvinner hans katt. Kort därpå försvinner hans fru och han börjar reflektera över sitt liv: Vad är det som gör livet värt att leva? Hur ska man egentligen handla när man öppnar en gåva och kartongen är tom? Möten med olika människor och deras berättelser driver T allt längre från det vardagliga livet och när världen tränger sig på klättrar Toru ned i en brunn... "Om man ska gå till botten, ska man gå till den djupaste botten." är rådet han får för att kunna komma tillrätta med sitt liv. Vem eller vad är det som vrider upp din nyckel så att du pickar i dig av livet ett tag till?

Fågeln som vrider upp världen är en vidunderlig roman skriven på ett poetiskt och tydligt språk, fylld med japansk filosofi och kultur. Jag rekommenderar alla att läsa, den berör och smått irriterar samtidigt som den ställer fler frågor än den ger svar. En riktig bladvändare som fascinerar i 749 sidor!
 
- repris från 2010 -

6 kommentarer:

  1. Laddar inför läsningen av denna koloss! Jag ser verkligen fram emot att få försvinna i denna värld ett tag, men måste ha rätt tajming. Kanske någon semestervecka?

    SvaraRadera
  2. Ladda på du bara! Den kräver, som du redan gissat, ostörd lästid men en semestervecka kan inte spenderas bättre!

    SvaraRadera
  3. Den står redan i hyllan och väntar, precis som Bomoster väntar jag på ett bra tillfälle :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den en regnig sommarvecka för två år sedan och det var perfekt. Smatter på vernadan, en filt och kaffe. Och Murakami.

      Radera
  4. Svar
    1. Jag också, särskilt så här några år efteråt. Jag minns den mer än väl, det är ett gott betyg!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!