fredag 16 mars 2012

bokhyllerunda - T

T = tretton timmar

Det är Johannesburg, mitt i samtiden och den alkoholiserade kriminalkommisarien Benni Griessel har fått ultimatum av sin fru: sluta drick eller det är slut. Så startar då de Tretton timmar som kommer att förändra hans, och många andras liv för alltid. Läsningen far fram i ett rasande tempo, två mord utreds samtidigt som Griessel fungerar som mentor åt de nyanställda mordutredarna och kanske kan där finnas en länk mellan morden som de ännu inte upptäckt? 

Jag gillar Deon Meyers deckare, han beskriver ett land som är mitt i en förändring och där människor med olika bakgrund och hudfärg förmodas kunna leva och arbeta tillsammans. Helt lätt är det inte i ett land som har en historia som Sydafrika. Där finns en gammal man med i boken som skulle kunna vara Meyers alter-ego, han påminner läsaren om att afrikaanderna en gång var de förtryckta när engelsmännen styrde. Det gäller att inte bli historielösa och göra samma misstag gång på gång... Samhället har fortfarande stora klyftor, många hudfärger, religioner, språk och kulturer och det bidrar till att drömmen om ett bättre liv är så stark hos flera av karaktärerna i boken. Musikbranschen med idoldyrkan, kriminalitet och våld är några medel för att nå den drömmen och det blir påtagligt när jag läser Tretton timmar. Det här är en deckare helt i min smak: spännande från första till sista sidan, tänkvärd och välskriven!

Jag har också läst de tidigare böckerna i serien: Död i gryningen, Jägarens hjärta och Devils Peak. Klicka på titlarna om du är nyfiken...

Tack snälla Läst, sett & hört som tipsade mig om Deon Meyers hemsida. Hos Weylers läser jag också att ny bok är på gång: Den sista safarin. Maj, kom snart!

7 kommentarer:

  1. Har också läst den - visst borde den kunna intressera gymnasieungdomar med internationell inriktning? Tyckte man lärde sig så mycket om Sydafrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut lärde man sig mycket om landet. Riktigt spännande!

      Radera
  2. Jag har tre böcker, olästa, av Deon Meyer i hyllan. Faktiskt de som du radat upp sist i inlägget :)

    SvaraRadera
  3. väldigt spännande bok! man kände stämningen i landet med alla motsättningar och spänningar. på Deon Myers hemsida kan man hitta bilder på en del av de platser där Tretton timmar utspelar sig

    SvaraRadera
  4. väldigt spännande bok! man kände stämningen i landet med alla motsättningar och spänningar. på Deon Myers hemsida kan man hitta bilder på en del av de platser där Tretton timmar utspelar sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för tipset - lägger till länken i inlägget!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!