fredag 16 mars 2012

en europeisk författare jag suktar efter

I veckans bokbloggsjerka är uppdrag pusha för en europeisk författare som gäller. När jag tänker europeiska så är de kontinenten som gäller och när jag tänker kontinenten så blir det Frankrike. Jag har läst ett antal böcker ur Sekwas fina utgivning det senaste året och skulle kunna rekommendera dem alla men...

Nu får det bli en författarinna som jag ännu inte läst, en kvinna som jag suktar efter och som jag läst så fina texter om hos Mimmimarie, nämligen Iréne Nemirovsky. Storm över Frankrike, Ensamhetens Vin och Balen/Höstflugorna är titlar som jag hittar, de kommer att få bli sommarens läsning. Har ni några europeer ni suktar efter?

13 kommentarer:

  1. Nej, tyvärr. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det var också ett nytt namn för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tack vare bokbloggandet som jag hittat till henne. Bra!

      Radera
  3. Den här jerkan handlar bara om författare jag aldrig hört talas om. Nästan i alla fall. Det brukar inte bli så bra resultat av det...

    Jag får inte köpa fler böcker. Jag får inte köpa fler böcker. Jag får inte köpa fler böcker. Jag får inte köpa fler böcker.

    SvaraRadera
  4. Beställningen lagd hos adlibris, 2 pocket = 114 kr ;-)

    SvaraRadera
  5. Ååh jag har alla de Némirovsky-böcker du nämner men har ännu bara hunnit läsa "Ensamhetens vin" som var alldeles underbar. Rekommenderas! Jag suktar mest efter europeiska författare öht så orkar inte räkna upp alla!

    SvaraRadera
  6. Härligt nu blir jag ännu mer sugen. Där finns ju några att välja på - författare alltså. Jag har hamnat i Frankrike och vill vidga mina vyer.

    SvaraRadera
  7. Just det, där var en författare som jag en gång tänkte läsa men glömt bort, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag beställt pocketarna. Steg 1 avklarat. Till sommaren finns det eoner av lästid. Visst?

      Radera
  8. Nej, henne har jag aldrig hört talats om. Vad är det för typ av böcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes mest kända verk är Storm över Frankrike som skrevs i början av andra världskriget. När Irene tas tillfånga och skickas till Auschwitz hamnar böckerna i en resväska. Manuskript som döttrarna 50 år senare publicerar.

      Radera
  9. Har tittat på så många böcker från Sekwa men aldrig kommit mig för att köpa någon. Tänker att det kanske är för pretentiöst för mig, men när du nu hyllar deras utgivning blir det kanske ett inköp (eller ett boklån). Nemirovsky lockar mig tyvärr inte alls.

    SvaraRadera
  10. Du kommer säkert att gilla sekwa. igelkottens elegans, ät mig eller sarahs nyckel är säkra kort!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!