tisdag 27 mars 2012

kaskeloternas sång

Just nu heter temaarbetet i klass 2a Kolla Klotet och vi har besökt Universeum för att få följa vattnets väg från moln till de stora oceanerna. Hajar, reptiler och fiskar såg vi där men de stora havslevande däggdjuren fick vi lära mer om på hemmaplan. Den fina lilla boken Kaskeloternas Sång skriven av Bent Haller tar oss med under havets yta. Tångöga och Gylte heter de två kaskelotvännerna som växer upp tillsammans. Slagsmål med späckhuggare, surfing på vågkammar och bläckfiskjakt tar de oss med på och vi får också följa med dem i mötet med människan. När de förirrar sig från sin flock blir de allt mer förgiftade av havet som människorna smutsat ned och inget kan hjälpa dem tillbaks förutom kaskeloternas sång. Det här är en bra högläsningsbok med korta små kapitel som alla kan diskuteras med eleverna, boken kom 1990 men den är skrämmande aktuell fortfarande. Det här är miljöundervisning när den är som bäst!
ursäkta, ursäkta formatet på fotot. Jag håller på att komma underfund med min mobilapp...

2 kommentarer:

  1. Oh, jag läste den här fina berättelsen i skolan och den hängde sedan med i tanken länge. I julas gick jag igenom mina högar med böcker från barndomen i föräldrarnas matkällare och blev besviken när jag inte hittade denna. Hade dessutom glömt vad den hette, så tackar för påminnelsen :)

    SvaraRadera
  2. Så mysigt. Det är en fin högläsningsbok.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!