onsdag 28 mars 2012

finns det en bloggstolthet?

"Läser du alla böcker du skriver om eller skriver du bara av baksidestexten?"

Det var frågan som jag fick för ett antal månader sedan och som provocerade mig å det vildaste. För mig är det helt otänkbart att skriva om en bok på bloggen som jag inte läst och de senaste dagarna har jag hittat och funderat över inlägg hos både Annika Koldenius och Enligt O som handlar om det där med att googla ihop en text och presentera som sin. Jag läser mycket sällan andras tankar om de böcker jag skriver om innan jag själv skrivit ihop min text och sedan länkar jag gärna till andra tyckare i mitt inlägg. För mig är det viktig att tankar om böcker är personliga och det är till de bloggar som skriver personligt som jag återvänder, jag vill ha mer än handling och jag hoppas att de texter jag skriver ger läsarna mer än handling också. Jag googlar ibland, erkänner, men det är ofta efter artiklar om författaren, tidigare böcker och ibland också efter filmsnuttar på Youtube. Någon slags bloggstolthet har jag så svaret är: Ja, jag läser alla böcker och nej, jag skriver inte av baksidestexten.

18 kommentarer:

  1. Och det märks hur tydligt som helst att du läst böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det hoppas jag att det ska göra.

      Radera
  2. Skulle aldrig skriva av en baksidetext i en recension, möjligen använda delar av den om jag skulle presentera en bok som jag vill läsa, men knappt ens då. Tråkigt och fantasilöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Jag blev nästan ledsen över frågan faktiskt.

      Radera
  3. Eftersom jag startade min blogg i första hand som en personlig läsdagbok verkar det ju urbota korkat att skriva om böcker jag INTE läst! Jag tycker handlingen är det jobbigaste att skriva om en bok, det är liksom inte det som är det intressanta, det är ju vad jag tyckte om den som jag vill skriva.

    Åh ser att du läser Ugglemasken just nu! Jag är riktigt nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglemasken är speciell, bra men speciell. Faktiskt får jag tänka lite över vad jag tycker om den, extra kul är att den utspelar sig i Stockholm.

      Radera
  4. Jag började min blogg för att få koll på vilka böcker jag läser (en läsedagbok som Bokdivisionen skriver) och har skrivit i bloggpresentationen att jag skriver baksidetexten men jag har också ett enkelt omdöme om vad jag själv tycker om den bok jag självklart läst. Om jag inte läst den skriver jag det så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att var och en får skriva precis som den vill men lånar man från andra så ska det redovisas, är det baksidetext så skriver man det, kommer idéerna från ngn annan bloggare eller recension så skriver man det. Roligast ätt läsa tycker jag alltid det personliga är.

      Radera
  5. I den recension jag har just nu har jag faktiskt kopierat en mening från baksidestexten, bara för att jag tycker att den var så på pricken. Annars har jag aldrig gjort det, men jag ser inget fel i det faktiskt visar något om boken som jag vill få fram. Det måste så klart kombineras med egna tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, som sagt, jag tycker var och en får skriva som den vill. Det är ju det som är charmen med bokbloggandet. Många röster ska höras men jag gillar att man skriver eller markerar på annat sätt när man lånar tankar av andra. Det tycker jag är schysst.

      Radera
  6. Jag har märkt att människor ibland inte tror på mig när jag säger hur mycket jag läser, oftast är det dessutom ett svar på en fråga av dem. Det är kanske samma slags person som frågat om du bara skriver av baksidestexterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen är det så att många tycker det verkar otroligt att läsa 10 - 15 böcker per månad. Det har jag gjort i 35 års tid så för mig är det alldeles normalt...

      Radera
    2. Ja, och att sen hinna skriva om de böckerna kanske vissa uppfattar som utopiskt. Själv brukar jag säga att jag sällan tittar på TV när de undrar över hur jag hinner läsa så mycket.

      Radera
    3. Det är mitt svar också - jag lyssnar på radio när jag pendlar och sedan är det ingen TV alls.

      Radera
  7. Jag kopierar alltid in baksidetexten som får beskriva handlingen (självklart står det också att det är baksidetexten). Det är mest för att jag är lite bekväm och inte orkar lägga kraft på den delen :)

    Efter det kommer man till avsnittet Min kommentar och där står vad jag tycker om boken jag självklart läst. Annars är det svårt att tycka något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det svårt att tycka något alls om en bok man inte läst. Det är ju tyckandet som är roligt att läsa, för dem som inte läst boken så passar ju en baksidestext bra och vi andra kan ju hoppa direkt till kommentaren. Det tycker jag är bra uppdelning, passar mig.

      Radera
  8. Man hoppas ju att alla bloggare har en sådan bloggstolthet att man åtminstone inte kopierar recensioner eller googlar ihop dem. Vad är då egentligen meningen med att ha en bokblogg?

    Håller med om att det är det personliga som är verkligt roligt att läsa! När jag började blogga för kanske fyra år sedan hände det att jag kopierade in baksidestexten (och skrev det) men det var liksom inte lika roligt som att beskriva boken själv - och så tycker jag det brukar bli bättre recensioner när man själv klämmer in de ord man vill om handlingen i sitt tyckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Jag gillar att klämma dit ett och annat citat också.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!