måndag 5 mars 2012

Leka Tre


- Vi viskar inte om dig, om en helt annan grej!

Stina och Lina och Sara leker gärna med varandra men det är ganska svårt att leka tre. Ibland är det de som har namn som rimmar som är bästisar, ibland är det de som har namn med fyra bokstäver och en annan dag ska namnet börja på S. Då är man kompis. Måste man välja? Måste man bestämma sig för vem man gillar mest eller är det faktiskt omöjligt att välja?

Stina och Carin Wirsén har i sin seriebok Leka Tre fångat precis de där situationerna när det krånglar till sig, tjejerna vill leka men kan inte riktigt komma på hur. Istället hamnar de i ständiga försök att manövrera ut varandra och det här är som taget ur mångas verklighet på arbetsplatser, skolor och förskolor. De korta kapitlen passar fint att dramatisera och diskutera kring och det här kan bli fantastiska värderingsövningar. Dessutom är det befriande att flickorna inte tecknas sockersöta utan lite småmulet trumpna precis som alla barn kan vara ibland.

Vill man kan man boka Musikteatergruppen Markatta som spelar en föreställning utifrån boken. Det har vårt fina bibliotek gjort, på torsdag kommer mina tankar om den!   

4 kommentarer:

  1. vaffö är det så stor skillnad mellan killar och tjejer....?

    SvaraRadera
  2. Det är en superbra bok! Precis som hela "Vem"-serien.

    SvaraRadera
  3. Åh, en av mina favoriter! Helt ljuvliga "mitt-i-prick" illustrationer. Blickarna när de äter godis....Underbart.

    SvaraRadera
  4. Bilderna är underbara! Jag är verkligen spänd på Markattas föreställning på torsdag, kan tänka mig att det kommer bli mycket bra!Jag jobbar ju med 9-åringar och har en 20-åring själv såVem-serien har jag lite missat, får kolla in dem på bibblan. Det där med att leka tre verkar däremot vara tidlöst.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!