lördag 24 mars 2012

lördagsfika



Från den här otroligt vackra chokladbutiken i Amsterdam köpte jag med mig chokladpärlor som passar så bra i Chocolate chip cookies. Min lördagsfika utgår från Rosendals recept:

Rosendals Chocolate chip cookies

30-40 st beroende på storlek.

3 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
190 g smör
4 1/2 dl farinsocker
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6 1/2 dl havregryn
200 g hackad mörk choklad eller chokladpärlor

Så här gör jag:
Hacka chokladen i din matberedare (använder du pärlor så behövs det förstås inte). Häll ur chokladen på ett fat, använd sedan matberedaren att göra degen. Lägg  i farinsocker, strösocker, vanilj och smör i beredarskålen och kör tills det är krämigt. Vispa äggen lätt. Häll i äggen och havregrynen, pulsa beredaren så att det blandas litegrann. Blanda mjöl bikarbonat och salt i sikt. Sikta i mjölblandningen och kör till en smet, blanda i chokladen det allra sista. Viktigt är att inte arbeta degen för mycket. Lägg den lösa degen i en stor plastpåse, forma en rulle inuti plastpåsen och lägg i kylen att stelna minst 2 timmar. Skär kakorna och lägg på bakplåtspapper på plåt. Grädda i 180 grader i 8-12 min lite beroende på storlek.

Kakorna blir spröda och goda!

2 kommentarer:

  1. Du är en riktig fresterska. Jag har planerat att gå ut och rensa i rabatter och skura trädäcket. Får nu riktigt lägga band på mig så att jag inte stannar inne och bakar chocolate chip coockies till eftermiddagsfikat i stället.

    SvaraRadera
  2. Du kan göra båda! Degen ska vila några timmar i kylen, då hinns både rabatter och trädäck med ;-) Sedan smakar de så gott, kakorna. Nu hoppas vi på sol här!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!