fredag 14 oktober 2011

rum för poesi

Varje dag på mässan gick jag förbi dörren som ledde in till Rum för Poesi. Inte gick jag in, det är bara inte den sortens dörrar som jag väljer självmant. Jag får både lockas och pockas och smått tvingas för att ta mig till lyriken. Ett pock som lyckades var Lyrans jordenruntresas stopp i östeuropa när jag faktiskt läste Szymborskas diktsamling Här. Tyckte mycket om, undervisar dessutom med inlevelse om poesi men väljer ändå inte. Siffrorna talar: 16 inlägg i bloggen med taggen poesi och 116 med afrikansk litteratur. Nu har akademien gläntat på dörren och det är väl hög tid att också jag går in i rummet för poesi. Tranströmerhelg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!