måndag 3 oktober 2011

din favorit bland nobels litteraturpristagare?

På torsdag hoppas jag på att Peter Englund öppnar dörren och tillkännager en kvinnlig, nordafrikansk författare som vinnare. I väntans tider så funderade jag över vilken av alla pristagare som jag själv tyckt allra bäst om?

Svaret får bli Nadine Gordimer. Ser att jag skrivt nästan ingenting här på min blogg om henne och hennes författarskap som jag följde noggrant under 90-talet. Jag har läst många av hennes titlar, både som kurslitteratur och helt frivilligt :-). Min sons historia har jag faktiskt skrivit om, The Housegun, None to Accompany me och Breven från Johannesburg är andra favoriter bland titlarna.

Vilken är din absoluta favorit bland nobelpristagarna? Kan man ens ha en favorit?

7 kommentarer:

  1. Den jag läst mest av och älskat högst är Heinrich Böll även om det var länge sedan (och ännu längre sedan han fick priset) och även Toni Morrison.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Gordimer, lite trist. Måste nog göra det efter ditt hyllande :)

    SvaraRadera
  3. Toni Morrison är en annan favorit som jag läste mycket när hon fick priset. Hoppas nu att årets pristagare blir någon som man får jättelust att läsa!

    SvaraRadera
  4. Hallåå, Selma har ju fått priset!

    SvaraRadera
  5. Javisst ja, Selma... Men jag har ett personligare förhållande till Nadine. Så är det.

    SvaraRadera
  6. Jaja, jag behåller gärna Selma för mig själv :-D

    SvaraRadera
  7. Gordimer är bra! Tycker om Selma, men den som jag har den närmaste relationen till är faktiskt Pearl Buck. Hon kanske är värd ett inlägg!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!