torsdag 20 oktober 2011

då har vi cirklat igen!

Det verkar som vi hittat en bok till vår cirkel som alla medlemmar faktiskt gillade ganska bra, rolig, kvick och slagfärdigt språk! Någon tyckte den blev lite tradig i längden men alltomallt en munter bok som säkert skulle göra sig som engelsk sit-com. Man kan riktigt tänka sig den här smått galna familjen passera genom ett kök á la Helt Hysteriskt...Vi pratade om de olika karaktärerna och det var kul att se att vi identiferade oss med med dem alla, nåja inte med den unge psykologen men annars. De flesta gillade den unge sonen bäst med sina Oscar Wilde-inspirerade kläder men jag kände faktiskt för mamman med medelålderkris och allt. Varje huvudperson har sitt eget språk i boken och den unga Doras kändes lite som en vuxen som försöker skriva som en tonåring talar emellanåt men kanske var det en översättningsmiss? Det här är en typiskt brittisk bok men ironi, underdrifter, ordlekar och mycket kvick dialog och det kan inte vara det enklaste att översätta. Pia Prinz berättade på realeseminglet att hon överlåtit den sysslan just denna gång, jag har nog känslan av att den ska läsas på engelska men jag kan ha fel... En liten smula underbar är hursomhelst en passande titel!

Extra bonus till mormorsrecepten i slutet av boken - de borde prövas, snarast. Nästa bokcirkel IRL i Göteborg håller vi 1 december och då ska vi läsa klassiskt: Mary Shelley - Frankenstein. Mycket utanför min komfortzon. Spännande, spännande!
Så mysigt med Fairtrade te och choklad!
Notera Lindas naturliga pose med tekannan...

7 kommentarer:

  1. Ser mycket trevligt ut. Jag kände också mest för mamman!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade boken. Jag tycker att Dawn French är en så härlig skådis också, så det ska bli intressant att se hur hon är som författare. Jag har bläddrat igenom boken lite i förväg och särskilt första meningen i det inledande kapitlet gjorde ett oförglömligt intryck. :)

    SvaraRadera
  3. Som sagt, Oscar blev nog min favorit, eller kanske mormodern...Oscar var så modig och tog för sig på ett så självklart sätt.

    SvaraRadera
  4. Åh, Sofia. Bjud på den första meningen, jag har lämnat min bok vidare...

    SvaraRadera
  5. "Min mamma är utan tvekan ett totalt satans jävla äckligt puckorövhål i typ världsklass. Seriöst."

    ("My mother is, like, a totally confirmed A-list bloody cocking minging arsehole cretin cockhead of the highest order. Fact.")

    Ur Dawn Frenchs En liten smula underbar :)

    SvaraRadera
  6. Spot on! Underbart är ordet! Tack för att du påminde mig!

    SvaraRadera
  7. Hihi, det låter extra roligt om man uttalar den engelska versionen med brittisk accent. ^^

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!