fredag 28 oktober 2011

bokhandel eller?

Förra veckan var det då dags att äntligen sätta 1q84 i händerna. Del tre i en omskriven triologi av en av de hetaste författarna just nu släpptes på svenska och den var efterlängtad. I London och New York har de haft kvällsöppet á la Harry Potter inför släppet så lite förvånad blir jag när jag går in i stor bokhandel mitt på Avenyn i Gbg. Inte i skylten, inte långt fram i affären utan bakom fiket, tidningarna, godiset, vinböcker och presentböcker. Där i ett hörn står 2 exemplar inne i hyllan. Snappar åt mig ett av dem och säger till expediten:
- Den här måste ni skylta! Den är bra, som jag har väntat på att den ska släppas!
- Nja, vi skyltade de två första delarna så mycket...

Med risk för att låta som en klassisk "det var bättre förrare" så tittar jag mig omkring och inser att inga av de författare som inresserar mig och som omnämnts de senaste månaderna i tidningar, radio eller TV är skyltade. Ingen Kerstin Ekman, ingen Jonathan Franzen eller ens Torbjörn Flygt, inte heller Augustprisnomineringarna. I skylten finns barnböcker med tillhörande gosedjur och målarböcker, på borden ligger reatitlar och kokböcker och längst fram vid kassan högar av pennfack och ryggsäckar på rea. Presentpapper och kort, magneter och anteckningsböcker. Kalendrar inför årsskiftet, Pockettoppen och deckare. Hallå, är detta en bokhandel eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!