tisdag 11 oktober 2011

tematrio Norden 2012

Kommande bokmässa är nordisk och Lyran tänker sig en nordisk utmaning under 2012.  Hon uppmanar oss därför att berätta om tre nordiska författare eller böcker som inte får missas. Mina kommer:
1. Jón Kalman Stefánssons romaner Sommarljus och sen kommer natten, Himmel och helvete och Änglarnas sorg ska jag läsa. Har inte kommit dit ännu men ska. Definitivt!
2. Lars Saabye Christensen har skrivit flera underbara romaner som jag läst. Kan rekommendera Halvbrodern, Saabyes cirkus och Maskrosfamiljen. Beatles står på väntelistan här hos mig.
3. Per Pettersons Ut och stjäla hästar och Jag förbannar tidens flod är sköna läsupplevelser. Korta och stilla romaner med ett vidunderligt språk.

En islänning och två norrmän blev det i min tematrio. Om någon vill läsa om andra nordiska böcker jag läst det senaste året så kan man klicka HÄR.

4 kommentarer:

  1. Tror nog att finnar är nordiska men de är inte skandinaver, så fick jag lära mig iaf i skolan...Vet förstås inte om det gäller såhär 30 år senare :-?

    SvaraRadera
  2. Lars Saabye Christensen måste jag bekanta mig med. Och jo, finnar är nordiska.

    SvaraRadera
  3. Petterson och Stefánsson: säger bara wow! Så bra båda två.
    Christensen är däremot en vit fläck på den nordiska kartan för mig.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!