söndag 30 oktober 2011

downton abbey revisited

Då är lördagsmyset säkrat för några veckor framöver! Den brittiska dramaserien Downton Abbey med fantastiska kläder, vackra miljöer och utmärkta skådespelare är här igen. Första omgången började med Titanics undergång och andra omgången startar i skyttegravarna. Som alltid är det spännande att följa en historisk epok som är mitt i en brytningspunkt, det viktorianska England är är på väg bort och det moderna industrialiserade samhället på väg in och överklassens värderingar och livsstil förändras i grunden. Där finns ett antal romaner man skulle kunna koppla till, jag tänker faktiskt just idag mest på Katrine Mansfields noveller som jag läste i somras. Nog om det, det här är en serie fylld med mänsklighet, värme, humor och omsorg om detaljer. En modern Herrskap och tjänstefolk som ska förgylla min lördagar fram till jul.  

5 kommentarer:

  1. Yay! Den höll stilen och dramanivån, fast jag föredrog förra omgångens sändingsdag, men med inspelning och svt. Play ska det nog funka ;)

    SvaraRadera
  2. Jättebra första avsnitt på den här säsongen!

    SvaraRadera
  3. Visst är det en bra serie! Jag tycker om intrigerna, inte minst de som pågår bland tjänstefolket.

    SvaraRadera
  4. Första avsnittet höll måttet för mina skyhöga förväntningar! :) Så spännande med alla intriger utan att det blir löjligt och miljöerna är helt fantastiska. Skönt med så många nya skådespelaransikten också. Jag känner egentligen bara igen Maggie Smith, hon som spelar Mary, han som spelar Bates och Bates fru sedan tidigare.

    SvaraRadera
  5. Otroligt vackra kläder och miljöer kan göra en serie, men främst gillar jag att den är varm och mänsklig. Myslördagar!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!