fredag 7 oktober 2011

Nawal el Sadaawi till Göteborg

Nu fick inte min egyptiska husgudinna nobelpriset i litteratur i år men någon tröst är att Fredspriset delas mellan 3 starka kvinnor från regionen som alla kämpar för kvinnors rättigheter. Nu ser jag att el Sadaawi kommer hit till min hemstad nästa vecka, vilken lycka det vore att få höra denna fascinerande dam. Tyvärr är det mitt på dagen, en onsdag. Ibland önskar jag att jag hade ett jobb där det fanns större utrymme att flexa med min tid, då hade jag absolut gått och lyssnat.  Klockan 10 - 12 på Folkteatern skulle jag kunna hört:
CLANDESTINO INSTITUT presenterar Nawal El Sadaawi: "Kreativitet, kvinnor och motstånd"

Vad är kreativitet? Vad menar vi med kvinnor? Vilken är relationen mellan kvinnor och motstånd? Det är tre frågor som ligger till grund för den egyptiske författaren Nawal El Sadaawi på ett unikt besök i Göteborg.


Moderator: Edda Manga. (Föreläsningen hålls på engelska)
Inte alls lite besviken. Not at all, really. Många inlägg har jag gjort under året om feministikonen el Sadaawi, om du vill kan du läsa mer HÄR.

4 kommentarer:

  1. Frestande, tro mig men kanske inte riktigt läge :-(

    SvaraRadera
  2. Det skulle man ju gått på så klart! Förstår att du är frestad. /Therese

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!