lördag 1 oktober 2011

inte vilken torsdag som helst

På väg ut från ett seminarium om Herta Müller och Enligt O frågar oss : Nu får vi se om vi har prickat in nobelpristagaren då? Vi, som just denna dag var Lyrans Noblesser, Bokmania och undertecknad, var rörande överens om att det är dags för en kvinna som skriver om kvinnors förhållanden i världen. Jag har funderat lite av och till under veckan och igår hade jag en elev som sa till mig: Anna, jag längtar till torsdag och jag var på vippen att svara den åttaårige gossen: Längtar du också efter att få veta vem som vunnit nobelpriset i litteratur? Bet mig i tungan och sa istället: Längtar du efter simhallen?

Nobelpristagare eller simhall, alla har vi längtan i vårt bröst och Lyrans lista över presumtiva vinnare är kanske inte identisk med vadslagningsbyråerna men jag hoppas, hoppas på en nordafrikansk kvinna. Djebar eller el Saadawi var de sista orden som hördes där i samtalet på mässans sista dag. Hallå alla läsare som också längtar till nobelpristillkännagivandetorsdagen, vad tror ni? Blir det en kvinna i år?

3 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!