lördag 22 oktober 2011

tematrio - augustvinnare

I Lyrans tematrio så uppmanar hon oss att berätta om tre augustprisvinnare vi läst eller tre som vi vill läsa. Lite gränslös som jag är så tänker jag att jag skriver om tre som jag läst och tre som jag vill läsa. Håller mig till skönlitterära val:

Jag har läst och uppskattat:
1993 Händelser vid vatten av Kerstin Ekman.

1997 Aprilhäxan av Majgull Axelsson.

2010 Spill. En damroman av Sigrid Combüchen.

Och jag vill läsa:
2002 Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren.

2009 De fattiga i Łódź av Steve Sem-Sandberg.

och så Korparna av Tomas Bannerhed som är nominerad till årets pris.

Det ser ut som en liten läsutmaning så här lagom till höstmörkret. Alla titlarna finns redan i min bokhylla och bara väntar...


5 kommentarer:

  1. Ser ut som en härlig bokhög du har framför dig!

    SvaraRadera
  2. och ena har du fått av mig! Blir spännande att se vad du tycker om Vallgren

    SvaraRadera
  3. Japp, ser fram emot att läsa. Ska börja med korparna i veckan!

    SvaraRadera
  4. Fantastiska romaner allihop! Sem-Sandbergs är fortfarande årets (årtiondets?) mest straka och omvälvande läsupplevelse.

    SvaraRadera
  5. Då har jag en höjdare framför mig, härligt!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!