lördag 26 januari 2013

filmfest i stan

Sambon gick förbi Draken igår kväll och såg invigningsminglarna anlända till årets filmfest. Jag själv är ingen filmfantast så det blir inga besök men jag var ändå nyfiken och läste en snutt om öppningsfilmen Kon Tiki. Berättelsen om Thor Heyerdal - en av Norges sista riktiga äventyrare i en dyr storfilm, oscarsnominerad och allmänt hyllad.

Jag började genast att söka i våra bilder från resan till Oslo, på Bygdöy låg de tre museerna som manifesterade norrmännens upptäckarlusta, Osebergaskeppet, Kon Tiki och Fram. Vi kände tydligt när vi var där det fanns en enorm stolthet över landets hjältar och att äventyrslustan kändes som en viktig del av Norges identitet, just det nämnde Petter Stordalen också på Skavlan häromsistens. Det enda foto jag hittade från Kon Tiki-besöket var ett segel. Nu behöver ju alla lite vind i seglen en kall januaridag så jag bjuder på det. Seglet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!