söndag 20 november 2011

absoluta favoriten?

Vilken är din absoluta favoritbok av de som du har läst på ett annat språk än svenska?


Så frågar Annika i veckans bokbloggsjerka och jag får fundera flera dagar faktiskt. Ibland är det så svårt att välja absoluta saker, livet är liksom mer relativt... Det främmande språk som jag läser obehindrat på är engelska och jag har läst på engelska sedan jag gick i åttan och fick en Agatha Christiebok i present av min engelsklärare, som jag f ö har glömt namnet på, och titeln på boken också för den delen. Jag minns att det var en penguinpocket (högoddsare). Sedan har vistelser i England, studier och annat gjort att det rullat på och jag blandar och ger i genrerna, idag väljer jag bland de senaste årens romanfavoriter. En extrem lång utläggning för att komma till svaret på frågan men här kommer favoriten:


med The Sorrows of an American och Easter Parade som bubblare.

Tre amerikaner och JCO är inte ens med. Hmmm...

Jag länkar till mina tidigare inlägg om just de böckerna. Välkommen att läsa vidare!

3 kommentarer:

  1. Ja, är det inte svårt att välja bara en favorit?

    SvaraRadera
  2. Åh, ja det är ju en klassiker, men jag tror inte jag läst den. Läser också engelska flytande och ofta tycker jag att det blir bättre på originalspråket.

    SvaraRadera
  3. Ja. Allara oftast så läser jag helst på engelska.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!