onsdag 30 november 2011

Arne Anka och Makten

Anna bad mig skriva om serier som betytt mycket för mig för några veckor sedan, men det blev aldrig av. Jag funderade dock och mindes först den fantastiska Fosdykesagan som gick i Pox eller Epix (vuxenserietidningar från åttiotalet). Fosdykesagan var en halsbrytande såpopera i seriestripform där två konkurrerande familjeföretag stred om tripemarknaden i norra England. Tripe är någon typ av inälvsmat om jag förstått rätt och om upplägget låter skruvat så har ni förstått rätt. När jag läser på Wikipedia nu så visar det sig att serien publicerats som strips i Daily Mirror och personligen lagts ned av Robert Maxwell när han köpte tidningen, vilket ju är en ganska rolig detalj (är det månne Peter Hjörne som står bakom GPs nuvarande hopplösa uppsättning serier får jag be Sture Hegerfors om ursäkt för att jag misstänkt honom).

En serie som låg mig närmare var dock Charlie Christensens Arne Anka och denna hade en ännu mer absurd dust med makten i form av Disney. Jag jobbade på SKF före och under studierna och fick därför tidningen Metallarbetaren som jag vill minnas var läsvärd även i övrigt, men som framför allt innehöll Arne Anka. Jag förstod inte varför en bitter satir över Stockholms konstnärsvärlds undervegetation gavs ut av en LO-tidning, men var tacksam över den ödets nyck som levererade Arne hem med posten innan han var känd och allmängods. Minns inte hur stor han var innan Disney fick reda på att det fanns en seriefigur som var misstänkt lik sin namne Kalle och skred till handling, men Arnes berömmelse lär ha mångdubblats den dag tidningarna började skriva om den stundande rättsliga processen mellan David och Goliat.

Exakt hur långt Disney drev frågan vet jag inte, däremot den eleganta lösningen från tecknarens sida. Som en eftergift till Disney förs Arne i ett avsnitt bort, plastikopereras och uppträder sedan i några avsnitt med en betydligt spetsigare näbb, omöjlig att missta för Kalle. När sedan storföretaget vänt bort blicken (troligen för att jaga någon annan stackars perifer varumärkesintrångsskurk) skaffar den nyopererade Arne en lösnäbb misstänkt lik sin gamla och ser återigen ut som Kalle förutom lösnäbbssnodden runt huvudet. Jag minns inte om snodden senare försvann (Kallenäbben bestod i alla fall) och jag minns inte om man någonsin hörde något från Disney igen, men David vann striden och detta måste rimligtvis ha varit försynens mening med att just Arne Anka publicerades i ett medlemsblad för oss "little people" på golvet.

/Gästbloggare M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!