lördag 12 november 2011

hur gör jag?

Boktokig är bloggen med funderingarna ni vet, hon undrar något nästan varje dag som har med läsning och bloggande att göra. I onsdags så frågade hon oss hur vi gör när vi skriver recensioner. Nu, Boktokig fick du mig på kroken, har ruvat under veckan och äntligen kläcktes det här inlägget.

Jag skriver sällan recensioner, sådär som jag lär mina elever gör jag i vart fall inte, utan alltid mer personliga reflektioner. Jag fastnar ofta tidigt i boken för något som jag vill fundera över, ibland är det innehållet, ibland är det språket, det kan också vara personliga erfarenheter eller minnen som väcks. Då skriver jag ned några tankar i ett utkast, samlar ett och annat citat och läser vidare. Det kan också vara något i samtiden som jag kommer att tänka på, nyheter eller författaren eller kulturen eller religionen eller... Som ni hör så är det vilda associationer och häftiga språng på vägen till en text. Se'n när boken väl är läst då rasslar det till ganska fort och jag publicerar ofta med en gång med stavfel och allt. Sammanfattningsvis så vet jag knappt ens efter att ha skrivit det här hur jag gör. Förvirringen är ganska konstant, men läser och skriver det gör jag. Gott så.

5 kommentarer:

  1. jo, lite såna reflektioner får jag också vid läsning, ganska varierat..

    SvaraRadera
  2. Reflektera mera säger jag. Det får inte blir för stelbenta recensioner, det är bara tråkigt. Och du är ju inte tråkig.

    SvaraRadera
  3. Tack Enligt O! Hoppas verkligen inte att tråkig är ordet men mag tycker nog att det kan bli lite mycket likadant ibland. En bra text tar tid, helt klart. Man ska helst vara pigg också...

    SvaraRadera
  4. Vad kul att läsa hur du gör. Jag håller med enligt O, fortsätt skriva som du gör!!!

    SvaraRadera
  5. Tack för uppmuntran Boktokig. Jag gillar verkligen dina läs och bloggfunderingar, fortsätt gärna med dem!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!