tisdag 1 november 2011

jag spökar väl vidare ett tag till

Eva Ibbotson har skrivit en lång rad barn och ungdomsböcker med spöken, häxor och monster i huvudrollerna. Jag läser ibland Hemligheten på perrong 13 högt för eleverna i fyran. Det passar särdeles bra såhär på hösten och dessutom kan man alltid diskutera med dem om de känner igen något av handlingen. Där finns ju några beröringspunkter med Harry Potter om man säger så...
Några elever fastnar alltid för Eva Ibbotsons sätt att skriva och då är Häxtävlingen och Spökräddningen ofta säkra kort, Spökena på Clawstone Castle brukar också kunna gå hem. Det är en berättelse om två barn som besöker sina åldriga släktingar på det smått förfallna och avlägset belägna slottet och när slottets magiska kor försvinner tar de slottsspökena till hjälp. En ganska absurd skara försöker tillsammans att rädda det anrika slottet undan den girige och nyrike grannen... Välskrivet och med humor för barn att läsa själva från sådär 9 år.

4 kommentarer:

  1. Oj, vad snopen och glad jag blev när jag klickade på kommentarfältet och det kom upp som förr :-
    Saknar högläsningen men tack för boktips. Har lånat och läst Roald Dahls SVJ den var skoj och du har rätt att den nog skulle vara för svår för den grupp av elever jag har...alldeles för svår men den var riktigt rolig :-) trodde jag lästa alla, men icke sa nicke...

    SvaraRadera
  2. Hoppas på att det ska bli lättare att kommentera nu när det ligger i popup fönster. Jag vill egentligen ha det inbäddat men...
    Kul att du gillade SVJ. Mina elever uppskattar den och vill bara läsa meeeer.

    SvaraRadera
  3. Eva Ibbotson skriver fantastiska böcker, älskar de fortfarande. Min favorit när jag var liten var nog Spökena från Carra :)

    SvaraRadera
  4. Roligt att höra, eleverna gillar den och jag gillar crazyelementen...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!