onsdag 9 november 2011

lärarlyftet - succé eller fiasko?

- Mitt roligaste ämen i skolan är matte! - Matten är bäst! - Matten är kul! - Matte är mitt bästa ämne! så låter det i klass 2a när jag nu har utvecklingssamtal. Men vad hände? Visserligen har den här språkinriktade sv-eng läraren lyft sig - stramat upp - slätat ut - sina skavanker i matematik men inte skulle jag lyfta mig så att inget av det ursprungliga fanns kvar... Vinnarna är ju helt klart eleverna, underbart att höra att matten är kul och lätt och rolig och spännande. Men hallå, jag är språklärare! Också. Får helt enkelt bara se till att läsa och skriva når upp i samma liga som matte snarast. Lyft eller inte, här är det hög tid att flytta fram positionerna, vinna tillbaka terräng och planera ett riktigt maffigt läsprojekt med fokus LÄSGLÄDJE!

1 kommentar:

  1. Det svaret brukar ungarna i den åldern är vanligt men vad händer se'n för senare brukar det vara det tråkigaste de vet...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!