lördag 26 november 2011

vad lägger jag under granen?

Veckans bokbloggsjerka handlar om bokrelaterade julklappar. Jag köper inte så många klappar men de är ofta böcker av olika slag. Här kommer en liten lista över böcker som jag läst det senaste året och som jag gärna skulle ge bort om lämplig mottagare finnes:

Till liten: Kläder och fordon, Frukt och djur - underbara små pekböcker av Toorell & Nordqvist. Annorlunda bildspråk och härligt detaljrika!

Till mellan: Vad som helst av Roald Dahl. Jag älskar hans fantasterier och lek med språket. Och att det är långsamt och spännande på samma gång.

Till halvstor: En bit av mig fattas - härlig ungdomsbok av David Levithan med terrordådet den 11 september som nav. Berättelsen är härlig, språket är ändå ganska enkelt så även den engelska pocketen skulle säkert funka: Love is the Higher Law.

Till stor:  Haruki Murakamis triologi 1Q84. Helt uppslukande läsning med en magisk tvist, världen är sig lik men ändå kanske inte. Dessutom spännande med japansk kultur.

Till russin: Kerstin Ekmans roman Grand Final i skojarbranschen har det mesta för att förgylla mellandagarna. Humor, samhällskritik och reflektioner över åldrandet och minnet.

Till bokbloggerskan: En riktigt bra golvläslampa. Funktionell i god design.

7 kommentarer:

  1. Bra julklappar men du måste ha gott om plats under granen för alla.

    SvaraRadera
  2. 1Q84 låter spännande, men jag väntar med att skaffa fler Murakami tills Fågeln som vrider upp världen är läst.

    SvaraRadera
  3. Inget av det här hamnar under min gran tyvärr men kanske kan det tipsa ngn annan...

    SvaraRadera
  4. Ah en lampa! Smart tänkt :) En sådan där liten lampa man fäster på boken hade inte heller varit dumt :)

    SvaraRadera
  5. Allt som lyser i höstmörkret funkar! Ge mig mer ljus!

    SvaraRadera
  6. Ja, kanske man skulle önska sig någon form av läslampa, det tänkte inte jag på förut, men bredvid sängen saknas nog en läslampa hos oss.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!