fredag 4 november 2011

ordet för dagen är frynte

Plötsligt har jag stött på ett ord flera gånger under samma vecka, ett ord som jag sällan minns att jag sett i skrift förut och det är "frynte". I Korparna används ordet ofta som en beskrivning av pappans ansiktsuttryck och nu stöter jag på det även i Grand Final i Skojarbranschen. Ordet för dagen är alltså:

© Svenska Akademien. SAOB spalt: F1625; tryckår: 1926
FRYNA fry³na², v. -er, -te, -t.
[sydsv. dial. fryna, motsv. d. dial. (Bornholm) o. nor. dial.fryna; jfr eng. dial. frine, jämra sig, gnälla gråta; i avljudsförhållande till nor. dial. frøyna, fnysa; möjl.
besläktat med FRUSA] (i bygdemålsfärgat spr. i södra Sv.) rynka på näsan; äv. i uttr. fryna på näsan. LUNDELL (1893). Han behöll händerna på ryggen och frynte gäckande OSSIAN-NILSSON Prästg. 197 (1911). Hanna .. frynte litet åt .. (mjölkkrukans) ruskiga utseende. WÄGNER ÅsaH 90 (1918).

Så snart jag är hemma från min lilla tripp till södern så ska jag desutom skriva om de här två riktigt bra romanerna. Fryner inte alls åt dem, tvärt om, läser med glädje.

PS. Text om korparna finns här.

2 kommentarer:

  1. Oj, det ordet har jag nog inte stött på i någon bok. Inte så jag kommer ihåg det i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Nej, verkligen ovanligt. Jag tror jag ska börja samla på dem, de ovanliga orden:-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!